معرفی گام معکوس فناورانه تولید پروفیل های آنتی استاتیک و خود تمیزشونده

گام معکوس فناورانه چیست؟

Reverse Pitch یا گام معکوس فناورانه بستری است که در آن با دریافت مسائل و نیازهای فناورانه از سوی شرکت‌ها و بهره‌برداران، فرصت حل این مسائل توسط ایده‌پردازان،مخترعین،شرکت‌های دانش‌بنیان و جامعه علمی کشور ایجاد می‌گردد.

در این‌گونه رویدادها بر خلاف حالت‌های متداول، این بار سازمان‌ها و صنایع هستند که نیازهای خود را برای فناوران ارائه می‌کنند و این فرصت به فناوران داده می‌شود تا به بهترین و بهینه‌ترین حالت محصولات و خدمات نوآوری خود را متناسب با نیازهای آن مجموعه خلق کنند. 

در همین راستا، در رویداد ایده‌بازار مهندسی پزشکی، نیازهای فناورانه‌ای در کنار روند معمول دریافت طرح، مطرح گردیده است، که امیدواریم شاهد حضور پررنگ فناوران در حل این چالش‌ها، باشیم.

پیشینه مساله

جذب و نشستن گردو غبار بر روی پروفیل یکی از مهمترین مشکلات و مصائبی است که صنعت تولید یوپی وی سی با آن مواجه است. به دلیل الکتریسیته ساکنی که در نتیجه تماس پروفیل با کشنده یا در هنگام بسته بندی و یا لیبل زنی روی پروفیل در هنگام تولید ایجاد می شود، گرد و غبار بر روی پروفیل‌ها می نشیند و حتی به مرور زمان منجر به از بین رفتن زیبایی ظاهری آن می شود. این امکان وجود دارد که به مرور زمان این گرد و خاک وارد ساختار پروفیل شده و تمیز کاری آن را با حلال های قوی نیز غیر ممکن نماید. که این امر می تواند به نارضایتی مشتریان و کاهش فروش بیانجامد.

 

طرح مساله

یکی از مهم ترین دغدغه های صنعت تولید UPVC، ایجاد خاصیت آنتی استاتیک و خود تمیزشوندگی پروفیل هاست. 

مشکل جذب گردو غبار بر روی پروفیل ها، منجر به زردی نمونه‌ها و از بین رفتن زیبایی ظاهری و ایجاد نارضایتی در مشتریان شده است. این مشکل علی الخصوص در مناطق گرم و خشک (کویری) حادتر بوده و شکایات مشتریان را افزایش داده است.

گفتنی است که شرکت متقاضی فناوری برای رفع این مشکل، پیش از این چندین پروژه با دانشگاه های مطرح کشور، تعریف نموده، که متاسفانه تاکنون به نتیجه قطعی منجر نشده اند. لذا هدف نهایی از مطرح کردن این چالش فناورانه، ایجاد پروفیل های آنتی استاتیک و خود تمیزشونده، برای رهایی از گرد و غباری است که به مرور روی سطح پروفیل‌ها می‌نشیند.

پیشنهادات و راهکارها

از جمله ویژگی های مد نظر شرکت متقاضی فناوری، در طرح پیشنهادی  تولید پروفیل های آنتی استاتیک و خود تمیزشونده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- به نظر میرسد که در صورت ایجاد خاصیت آنتی استاتیک و خود تمیزشوندگی، مساله جذب گرد و غبار بر روی پروفیل ها، برطرف شود.

۲- پروفیل پیشنهادی حائز شرایط استاندارد ۱۲۲۹۱ باشد.

۳- قابلیت تولید با استفاده از تجهیزات شرکت

راه حل ها و پیشنهادات غیر جذاب

۱- تغییر در اکسترودر یا خرید اکسترودر جدید

۲- افزایش قیمت پروفیل تولیدی

۳- شرکت صرفا به دنبال ایده نمی باشد و ملاک تایید محصول نهایی است.

عکس توضیح گام معکوس

جهت ارسال پروپوزال اولیه برای ” گام معکوس فناورانه تولید پروفیل های آنتی استاتیک و خود تمیزشونده” 

بر روی لینک زیر کلیک کنید.