لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه برای پیشرفت سیستم تردد ناوگان حمل و نقل

امروزه پایش تردد ناوگان حمل و نقل صنایع در جهان امری حیاتی تلقی می‌شود که با وجود پیشرفت‌های چشمگیر تکنولوژی بازهم این امر، دشواری‌های بسیاری را برای مدیران صنایع به دنبال داشته است. در کشور با وجود مشکلات فراوانی که در سیستم حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد، نبود سیستم هوشمند پایش تردد، مدیریت این بخش را تقریباً غیرممکن کرده است.

به گزارش ایده‌بازار امیرکبیر جلسه مشترکی برای رفع چالش‌های سیستم پایش تردد ناوگان حمل و نقل صنایع لبنی، بین مدیران شرکت لبنیاتی پاستوریزه پاک و شرکت ایده‌بازار امیرکبیر برگزار شد. هدف از این جلسه که در محل شرکت لبنیاتی پاستوریزه پاک برگزار گردید، آشنایی با توانمندی‌ها و تکنولوژی‌های جدید در این عرصه بود.

دکتر برازنده: شرایط نگهداری و حمل و نقل کالا نیازمند هوشمندسازی است.

در ابتدای جلسه دکتر فرشاد برازنده، مدیرعامل شرکت رسا در معرفی شرکت گفت: شرکت”رسا” از سال۱۳۸۴، فعالیت خود را در قالب گروه میکرومکانیزم‌ها در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز نمود و بطور متمرکز بر روی ۵ حوزه توسعه مواد شیمیایی پیشرفته، طراحی و ساخت سنسورهایMEMS، توسعه و ساخت فرایندهای MEMS، پرینت سه‌ بعدی مواد غیر متعارف و ارائه سرویس ساخت MEMS و میکرو فلوئیدیک به متقاضی فعالیت نمود. همگام با شتاب گرفتن فعالیت‌های تجاری و دانش‌بنیان، شرکت رسا در مدت کوتاه فعالیت خود، توانسته است با سازمان‌هایی چون ایران خودرو، مپنا، معاونت علمی ریاست جمهوری و مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی به عنوان شرکای اصلی و همچنین با آزمایشگاه‌های CNRS در فرانسه ، Fraunhofer در آلمان و دانشگاه DGIST در کره جنوبی همکاری‌های خدماتی، فروش محصول و پروژه‌های تحقیقاتی مشترک داشته باشد.

وی ادامه داد: شرکت رسا موفق به ساخت برچسبی شده است که بتواند شرايط نگهداری و حمل و نقل يا استفاده از يک کالا يا وسیله را ضبط و در هنگام نياز به کاربر منتقل کند. اين دستاورد با عنوان برچسب هوشمند ثبت اختراع شده است. بر روی اين برچسب می‌توان انواع مختلف از سنسورها را نصب نمود که اندازه‌گیری‌های مختلف توسط آن صورت گیرد. با در نظر گرفتن مباحث برنامه‌ریزی و کنترل دقیق تولیدات داخلی و واردات کالا، امکان کنترل شرایط کارکرد و نگه‌داشت خصوصاً دما و رطوبت از اهمیت بسیاری برخوردار است. حجم بزرگی از کالاهای وارداتی یا توليد شده قبل از اينکه به دست صنعتگر یا مصرف‌کننده برسد، به دلیل شرايط غلط انبارداری، عدم يکنواختی دما و رطوبت محيط انبار در گوشه‌های مختلف و يا حمل نامناسب، فاسد شده و يا از تأثير آن کاسته می‌شود. همچنين تعداد زيادی از قطعات قبل از آنکه عمر کاری خود را پشت سر گذاشته باشند تعويض می‌گردند. گاهی نيز عدم اطلاع از شرايط کارکرد باعث استفاده بيش از اندازه از کالا و آسيب زدن به ماشين‌آلات می‌گردد. اين مسئله باعث می‌شود کيفيت محصولات ساخته شده از اين نوع کالاها و يا عمر استفاده از آن‌ها به شدت کاهش يافته و قابل مقايسه با محصولات رقيب خارجی نباشد. همچنين در بعضی از تأسيسات، سرکشی به همه نقاط امکان‌پذیر نيست و يا برای پرسنل خطرآفرين است. اين خود باعث آسيب ديدن قسمتی از تأسیسات کارخانه و استهلاک زود هنگام آن می‌شود.

پایش تردد ناوگان حمل و نقل صنایع در جهان امری حیاتی تلقی می‌شود که با وجود پیشرفت‌های چشمگیر تکنولوژی بازهم این امر، دشواری‌های بسیاری را برای مدیران صنایع به دنبال داشته است. در کشور با وجود مشکلات فراوانی که در سیستم حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد، نبود سیستم هوشمند پایش تردد، مدیریت این بخش را تقریباً غیرممکن کرده است.

امروزه با توجه به حجم کثیر تولید و واردات مواد غذاییِ گوشتی و پروتئینی، لبنی، اقلام بهداشتی، آرایشی، لوازم خودرو، لوازم يدکی، تجهيزات نظامی، صنعتی و سایر موارد مرتبط لازم است تا ادواتی را به منظور کنترل شرایط نگهداشت و يا استفاده این قبیل اقلام در نظر داشت. رايج‌ترين عوامل در نظر گرفته شده جهت کنترل شرایط نگهداشت موارد فوق می‌توان به دما، رطوبت، فشار، نور، لرزش و… اشاره کرد.

دکتر شبانی: رصد کیفیت و کمیت محصول از کارخانه تا سبد مشتری

در ادامه آقای دکتر شبانی مدیر عامل شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در خصوص مشکلات پایش سیستم حمل و نقل مواد لبنی بیان کردند: صنایع باید کیفیت محصول را از تهیه مواد اولیه کارخانه تا رسیدن محصول به دست مشتری را بتوانند رصد کنند چرا که نارضایتی‌های مشتری از یک محصول ممکن است در هر مرحله از تهیه مواد اولیه، تولید و توزیع آن وجود داشته باشد. مدیریت توزیع محصول بدون سیستم هوشمندسازی کاری طاقت‌فرسا و عملا نشدنی است که در صورت اجرای این سیستم بسیاری از مشکلات و نارضایتی‌های سیستم توزیع و حمل و نقل صنایع برطرف خواهد شد. 

آقای مهندس موسوی، مدیر ناوگان حمل و نقل شرکت لبنیات پاستوریزه پاک ضمن استقبال خوب ایشان از این سیستم خاطر نشان کردند که پایش ناوگان حمل و نقل صنایع از مهمترین و تأثیرگزارترین قسمت‌های صنعت بوده و هست که با به کارگیری این سیستم هوشمند و رسد لحضه‌ای ناوگان می‌توان پیشرفت چشمگیری در افزایش کیفیت محصول، درون سبد مشتری داشت.

در ادامه آقای برازنده بیان داشتند که استفاده از این سیستم کاربرد‌های فراوانی دارد و محدود به سیستم حمل و نقل نیست چرا که پایش تأسیسات، ارزیابی عمر مکانیک قطعات، انبارداری هوشمند، مانیتورینگ میزان کالاهای موجود و نگهداری درست مواد غذایی مواردی هستند که با استفاده از برچسب هوشمند می‌توان بیشترین بازدهی را گرفت.

وی ادامه دادند که برای این سیستم نرم‌افزاری تهیه شده است که بنا به نیاز می‌تواند گزارشات متنوعی را به صورت دسته‌بندی شده به مدیران هر بخش ارائه دهد.

امروزه با توجه به حجم کثیر تولید و واردات مواد غذاییِ گوشتی و پروتئینی، لبنی، اقلام بهداشتی، آرایشی، لوازم خودرو، لوازم يدکی، تجهيزات نظامی، صنعتی و سایر موارد مرتبط لازم است تا ادواتی را به منظور کنترل شرایط نگهداشت و يا استفاده این قبیل اقلام در نظر داشت. رايج‌ترين عوامل در نظر گرفته شده جهت کنترل شرایط نگهداشت موارد فوق می‌توان به دما، رطوبت، فشار، نور، لرزش و... اشاره کرد.

در پایان مهندس نادری، مدیرعامل شرکت ایده‌بازار امیرکبیر ضمن تشکر از شرکت لبنیات پاستوریزه پاک، بیان کردند که ضرورت ارتباط دانشگاه با صنعت نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشور‌های پیشرفته بوده است که باعث پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه‌های مختلف صنایع است. سیستم مانیتورینگ از دیرباز باعث تقویت بازدهی تمامی صنایع بوده و هست و این هوشمندسازی می‌تواند بازدهی کیفیت محصولات را به بالاترین سطح ممکن برساند. در این راستا ایده‌بازار امیرکبیر به عنوان کارگزار تبادل فناوری آمادگی خود را برای کمک به صنایع برای معرفی و استفاده از فناوری‌های نوین، اعلام نمود و قرار شد در جلسات مشترک به این موضوعات پرداخته شود.

بیشتر بخوانید:

تازه‌ترین اخبار و مقالات سایت