معرفی گام معکوس فناورانه استاندارد سازی محصولات مستربچ و کامپاند

گام معکوس فناورانه چیست؟

Reverse Pitch یا گام معکوس فناورانه بستری است که در آن با دریافت مسائل و نیازهای فناورانه از سوی شرکت‌ها و بهره‌برداران، فرصت حل این مسائل توسط ایده‌پردازان،مخترعین،شرکت‌های دانش‌بنیان و جامعه علمی کشور ایجاد می‌گردد.

در این‌گونه رویدادها بر خلاف حالت‌های متداول، این بار سازمان‌ها و صنایع هستند که نیازهای خود را برای فناوران ارائه می‌کنند و این فرصت به فناوران داده می‌شود تا به بهترین و بهینه‌ترین حالت محصولات و خدمات نوآوری خود را متناسب با نیازهای آن مجموعه خلق کنند. 

در همین راستا، در رویداد ایده‌بازار مهندسی پزشکی، نیازهای فناورانه‌ای در کنار روند معمول دریافت طرح، مطرح گردیده است، که امیدواریم شاهد حضور پررنگ فناوران در حل این چالش‌ها، باشیم.

محصولات مستربچ و کامپاند

محصولات مستربچ و کامپاند، پس از پلاستیک‌های تولید پتروشیمی، می‌تواند در رده دوم صادرات محصولات پلاستیکی قرار گیرد، دلیل این امر تنوع فوق العاده بالای این محصولات و همچنین کاربرد بالا در بسیاری از صنایع پلاستیک است.
اما برخلاف پلاستیک‌های پتروشیمی این مواد بر اساس هر تولید‌کننده به سبک کاملا متفاوتی تشریح می‌شود و TDSها از هیچ خط ثابت اطلاعاتی پیروی نمی کنند.

عدم وجود استاندارد صحیح و قاعده مدون برای تهیه برگه اطلاعات فنی و معرفی کالاهای مستربچ و کامپاند همواره باعث عدم ثبات در فعالیت مارکتینگ جهانی این محصولات شده است و بعضا باعث شده تا صادرات با حجم کم زمان و توان کار بالایی از تولید کننده و خریدار مصرف نماید.

همین موارد باعث شده اغلب تولید‌کنندگان این کالاها رویکرد تامین بازار داخل را در پیش بگیرند و صادرات این کالا حجم بسیار کمی را در صادرات کشور به خود اختصاص داده است.

طرح مساله

دسته بندی متنوع محصولات مستربچ و کامپاند همواره در عین مطلوب جلوه دادن این صنعت، باعث پیچیدگی در زمینه بازاریابی این کالا شده است. این پیچدگی بیشترین تاثیر را در بحث صادرات این کالا داشته است.

محصولاتی همچون مستربچ های رنگی، مستربچ های افزودنی، مستربچ‌های پرکننده، کامپاند های پلیمری با پایه های متنوع (PP PA ABS PC و…) و کامپاندهای پلیمری (غیر خودرویی) از پارامتر‌های فنی متفاوتی برخوردار هستند. 

در حال حاضر هیچ گونه استانداردی در خصوص اینکه چه مواردی باید به عنوان اطلاعات فنی الزامی، در یک تیپ محصولات اعلام شود یا نشود وجود ندارد، از طرفی دامنه استفاده از روش تست های متفاوت ISO و ASTM باعث شده است در هر دیتا شیت به نوعی اطلاعات اعلام شود.

عدم تکمیل اطلاعات فنی در دیتاشیت ها و حتی عدم آشنایی تولیدکنندگان با موارد فنی (به دلیل عدم استفاده از مهندسین پلیمر) باعث شده است زمانی که یک کالا به مصرف کننده یا مشتری خارجی اعلام می‌شود، با سردرگمی به دنبال اطلاعات کامل می‌گردد. در بازار پر رقابت مستربچ و کامپاند، تنها یک نکته منفی کافی است تا مشتریان در انتخاب خود تجدید نظر کنند.

وجود یک روند مشخص در زمینه دیتا شیت نویسی و دسته بندی محصولات، باعث می شود که محصولات مستربچ و کامپاند در میان تمامی تولید کنندگان قاعده ای مشابه داشته باشد و این عمر سهولت بازاریابی جهانی را فراهم می آورد. 

بنابراین هدف از  این چالش فناورانه، تدوین یک استاندارد واحد برای محصولات مستربچ و کامپاند است.

راهکارهای پیشنهادی

۱- دسته بندی فنی تمامی کالا های مستربچ و کامپاند

۲- بررسی استاندارد ها و پارامتر های فنی مورد نیاز در هر دسته کالایی (مشاوره و همفکری با تیم های R&D تولیدکنندگان)

۳- استفاده و کسب ایده از شرکت‌های برتر تولیدکننده مستربچ و کامپاند در دنیا

۴- تهیه استاندارد داخلی ISIRI و ایجاد الزام داخلی

راه حل ها و پیشنهادات غیر جذاب

• تعیین کلی و بدون جزییات آزمایشات مورد نیاز( برای مثال: استفاده از تست رنگ سنجی)، اینکار باعث می‌شود که نتیجه این فرایند و استاندارد سازی نهایتا مورد استقبال قرار نگیرد.

• دسته بندی کالاها در تعداد کم و کلی نگری به محصولات مستربچ و کامپاند

• ارایه اطلاعات و نحوه دسته بندی به صورت فوق العاده پیچیده که باعث شود تولید کنندگان نسبت به راه اندازی ادوات سنجشی استقبال نکنند.

الزامات مورد انتظار

• تهیه نسخه های اولیه دیتا سازی شده برای آشنایی با نحوه دسته بندی و اطلاعات مورد نیاز

• ارایه نتیجه به صورت دستورالعمل وار و قابل اجرا

گام معکوس استانداردسازی مستربچ

 

• تهیه یک استاندارد دسته بندی در انتهای پروژه در قالب یک الزام ISIRI

* لازم به ذکر است، این هدف چندین سال است که در انجمن مستربچ و کامپاند مطرح است، قطعا می توان در این زمینه از کمک این انجمن نیز بهره برد.

جهت ارسال پروپوزال اولیه برای “گام معکوس فناورانه استاندارد سازی محصولات مستربچ و کامپاند” 

بر روی لینک زیر کلیک کنید.