سامانه مودیان یک سامانه مالیاتی است که تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور قرار دارد. این سامانه با هدف افزایش شفافیت مبادلات اقتصادی و ارتقای عدالت مالیاتی بر اساس قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان ایجاد شده است. بر اساس قانون، مؤدیان مالیاتی مشمول می بایست از آن برای ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه های فروشگاهی خود استفاده کنند. در واقع تمام صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی ملزم به ثبت نام در سامانه مؤدیان هستند. سامانه مؤدیان مالیاتی با هدف بهینه نمودن فرآیند وصول مالیات، تشخیص و تعیین صحیح مالیات مودیان، جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش بهای تمام شده هر ریال درآمد مالیاتی ایجاد گردیده است.
با وجود مزایایی که این سامانه و طرح تسهیل تکالیف مودیان دارد، استفاده از این سامانه چالش هایی نیز دارد. شفاف نبودن برخی از ویژگی های سامانه، مشکلات زیر ساختی، تغییرات مداوم سامانه و آئین نامه ها و همچنین عدم امکان ورود دستی فاکتور به سامانه و نیازمندی به واسطه های نرم افزاری، از جمله چالش های این سامانه است.
با پایان یافتن سال ۱۴۰۲ و لزوم تسلیم اظهارنامه های ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که در راستای قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای «قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان»، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، به صورت سیستمی از صورت حساب های خرید و فروش درج شده در سامانه مودیان برای دوره چهارم سال ۱۴۰۲، تهیه می گردد که با این امر مودیان را با چالش های متعددی رو به رو کرده است.
با توجه به مهلت تسلیم و اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده تا ۱۲ اردیبهشت ماه و نیاز به آشنایی با تغییرات سامانه مودیان و چالشهای آن، دفتر ایدهبازار امیرکبیر و پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر، وبینار “سامانه مودیان: چالشها و راهکارها” را به منظور آگاهی بخشی به شرکتهای فناور، دانشبنیان و کسبوکارهای کوچک و متوسط به صورت رایگان برگزار میکنند.